Saturday, September 23, 2006

كتب كتب كتب



و بما انك فتحتى نفسى اتكلم
جريت ابص على كتبى اللى بحبها و مع ذلك بقالى كتييييييييييييير مرجعتلهاش
اللى فكراه و لقيته
و اللى اتسرق فى السكه و مرجعليش
و اللى كان استعاره بس عجبنى
بس مبدئيا و ده انا متاكده منه
مفيش حصيله ثقافيه
اهنماماتى ادبيه
حتى دماغى المسكينه
مبتشلش اى معلومات قريتها
جايز فيه حاجات بتعلق لو فى شكل حواديت

معنديش كاتب مفضل
كنت بانطلق فى اى مكتبه او حتى معرض الكتاب
يا يشدنى العنوان
و اقلب فى الكتاب اشوف حيخطفنى و لا لا
يا حد قريتله قبل كده
يا حواديت كتاب و ناس اعرفهم عن كتب
خلونى نفسى اقراهم

دول كانوا كتب بحبها و فريتها من سنين
كلوب و تعلوب
و سندريلا
و ميمون ياكل اسكر
و حدوته كمان عن الفيران
احب كتب الطفوله
و لسه عندى بقاياهم!
و لاتريقه عليهم ممنوعه

الباب المفتوح لطيفه الزيات
جين اير شارلوت برونتى
وذذيرنج هايتس حلو بس انا باحب جين اير جدا
مائه عام من العزله ماركيز
طيور العنبر ابراهيم عبد المجيد
داريه سحر الموجى
ساره العقاد
مائه امراه و امراه كامل الزهيرى
رباعيات جاهين اكيد
جابر عصفور و حد من اصحابى بعتلى لا تصالح
خلونى احب دنقل و حبيت ديوانه اكتر و اكتر لما قرته
اكيد حاجات لدرويش
و طبعا الابنودى و اكيد مذكراته و يامنه اللى دبت فى هواها
و بهاء جاهين
و مش فاكره اشعار مين تانى

سيره ابراهيم اصلات خلوه الغلبان
و لطيفه الزيات
و اصداء السيره بتاع نجيب محفوظ الله يرحمه
و توفيق الحكيم اكيد سجن العمر و زهره العمر و حماره طبعا : p
و عاشوا فى حباتى لانيس خصوصا الجزء بتاع نحن ابناء الغجر و الكتاب نفسه
رغم ان انيس بيجنن
خصوصا لو انت واحد فاضى ومبتبطلش تفكير و شغال تملا دماغك زى حالاتى
قررت ابطل انيس فى فتره حسيت انى ممكن اكتئب ياا تهوس!!
مين تانى
مطاوع اكيد كذا كتاب خصوصا بعض من عرفت او عاشوا فى خيالى بتاع فورست جمب
انا باعشق لمطاوع شويه حاجات
عم احمد فؤاد بس مكنتش الفاجوميات كتاب ضغير كده
صفيه العسال مذكراتها و لو انى ناسيه اسمها اخيرا افتكرت حضن العمر
اهديتها لحد وقلت حاجيبهوملى تانى و محصلش مشترتش حاجه
اول ما باشوف كتب جديده الفلوس بتتفرتك
خصوصا ان اسعار الكتب بقت خرافيه
عموما
انا باستمتع بالمذكرات و السيره الذاتيه جدا
صفيه ليها كتاب مسرحيه حلوه برضه
فضل مركون سنتين
بعد ما قريت مذكراتها جريت قريته على طول و خلصتف فى ساعتها
رغم انى مبحبش الكتب اللى فى صيغه مسرحيه
ماما نعم ليها كتاب برضه بس مش سيره
نشتهى امه الرزاق

لقيت صدفه مذكرات سميحه ايوب و كانت كويسه
جبران مجموعه قصص
ثلاثيه غرناطه لرضوى

واكيد محدش محبش الراجل الصغير ده ابو ضحكه طفل و كتابين ياسروك
قنديل ام هاشم وصح النوم يحيى حقى
لسه مقريتش كناسه الدكان مش عارفه ليه

مين تانى
الناقد الادبى الوحيد اللى بقراله و عجبنى كذا كتاب ليه
رجاء النقاش
بين المعداوى و فدوى طوقان المفضل
بعدها
قلوب و عقول و تاملات فى الانسان ودول مش نقد
حواديت و فلسفه
السقا مات من الكتب اللى باحبها اوى للسباعى
بين ابو الريش لادريس

فيه حاجه لمجيد طوبيا عن دمياط و الحمله الفرنسيه
و فيه حاجه لجار النبى الحلو ضاعت
و حاجه لحد مش فاكراه عن محمد نجيب و بعد الثوره كان اسم الكتاب تقريبا1954
مش فاكراه مين اللى كاتبه
بس كان كاتب كتاب تانى لسنه تانيه فى الفتره دى و كان نفسى اقراه
جميل عطيه تقريبا لو مبخرفش هو جميل حاجه

قدامى كام كتاب
دعاء الكروان رغم انى باحب الفيلم اكتر
و اديب و الايام
حاجه لديكنز رغم انه بعد مستر باوندر بى و المدرسه
اقتنعت انه كاتب كئيب
لحد ما اقنعتنى زميله كورس اقرا
A Christmas carol
Cricket on the hearth
عجبونى
برضه 3 novels
ل Danielle steel
The journey
Lone eagle
و حاجه عن استغلال جنس ليلى مش فاكراها

ولو انتو بتحبوا كارتون الحصان ابو قرن بتاع نادى السينما زى حالاتى
حتعجكم
To catch a unicorn for Sarah seale رغم انها مبتحكيش عنهم

انا تعبت و قلبت الدنيا من حواليا بالكتب
عشان افتكر
معتقدش حد حيقرا كل ده
انا اتخضيت من كل الرغى ده

ايها الساده اقترحواو قولولى رايكم
ده الرد عند رحاب
يااه يارحاب فى وقتك
اولا طبعا بجد انا مبهوره بكم الحاجات دى
بجد كل مادا بتاسرينا بحواديتك و
بالنسبه للطيفه الزيات انا وقعت فى هوى الباب المفتوح و حبيتها
و لسه باعتبرها من احب الكتب لقلبى
و قريت اوراق ذاتيه و استغربت
اد ايه الحزن كان مغطى كل حاجه
و عجبتنى سحر الموجى جدا و داريه
و حتى الرسومات اللى فيها
حاموت و اتعلم رسم بحرفيه
مى التلمسانى مقدرتش اقرالها معرفش ليه اسلوب الكتابه غريب
انا عندى الخباء و حاجه تانيه من كام سنه و مفيش فايده
و عجبتنى ثلاثيه غرناطه لرضوى عاشور
باحب الجو ده و الاندلس
اسم سحر خليفه مالوف بس معرفش اذا كنت قريتلها حاجه
اه صحيح اوراق النرجس بتاع سميه
كتاب رموز
سعيتها عجبتنى حاجات فيه
بس مش سلس بالمره

و موضوع الكتب الحريمى ده غريب
لان فى كتبى برضه الكاتبات يغلبوا
خصوصا فى الكتب اللى باحبها

للاسف بقالى فتره مقريتش
و بقالى كتيير مقريتش حاجه اجنبى
ممكن دانيال ستيل
رغم انى جبت الخيمائى و اعمل اوسكالر وايلد الكامله
و كتاب لهيمنجواى وداعا للسلاح من المعرض
و كنت عايزه اجيب كل اعمال اندرسن خاصه انى شفت قصه حياته فيلم
و كان نفسى اوى اقراها
My life as a fairy tale
مش عارفه ليه بقى فيه حاجز

و بما انك خبيره و بما انى عاطله حاليا
و لسه كنت بافكر اشترى كتب ايه
احب تساعدينى
انا اولا كنت بافكر
فى ان تكون عباس العبد
مقرتهاش رغم ان بقالها كتيييير نازله
و حاموت و اجيب ديوان
كوثر مصطفى موسم زرع البنات رغم انه برضه قديم و مش لقياه
و مش عارف ا شترى ايه تانى
يارييت تقوليلى بما انك اميره الحواديت
و
افيدونا يا جماعه

0 Comments:

Post a Comment

<< Home