Saturday, February 10, 2007

لما كبرت

Photobucket - Video and Image Hosting


زمان كان نفسى يكون عندى حيوانات كتير
وكان نفسى اعمل حاجات كتير كمان
كان نفسى يكون عندى حصان
كان نفسى فى حصان اوى
اطبطب عليه
و ابص فى عيونه الحلوين ام لمعه حزن
و اكله سكر من بين ايديا
كنت مقتنعه انى فى يوم حجيب حصان و اربيه

زمان كان نفسى فى غزاله
عشان حبيت طيبتها و خوفها و ضعفها
و لمعه عنيها

و كان نفسى فى دولفين اوى
دولفين عسول و شقى
نلعب سوا كتير

و ممكن كلب بحر
مش عارفه

كنت مقتنعه انى ممكن اشيلهم فى البيت
و فى البانيو و اى شقه فاضيه فى العماره

كنت باحلم كمان
انى حاصحى و ابص م البلكونه
الاقى الشوارع بقت بحر
حلو اوى امواجه هاديه
و صافى
مليان كل الحاجات اللى باحبها
دولفينى
سمك ملون
حصان البحر
و نجوم بحر و مرجان كتير
حاجات كتير ملونه
اصحى الصبح
أأكلهم من بلكونتى
و ممكن انط فى لحظه و اكون معاهم

كنت باعمل خطط
عشان اتسحب اروح جنينه الحيوانات
اخطفلى الغزاله من هناك

و اودى اتنين سيد قشطه
النيل
التمساح بقى معرفش
كنت لسه بافكر

خلاص اشوف شكله مره واحده بس و ارجعه
انما حاسيب سيد قشطه
عشان لما اركب الاوتوبيس النهرى
اتفرج عليهم

كنت حاسه ان اننيل محتاجهم
و هم محتاجين حريه
معرفش

و كنت مقتنعه انه كل ده حيحصل فى يوم
يااه لو كل حاجه تبقى زى ما كنا بنحلم بيها زمان

18 Comments:

At 11:52 AM, Blogger Dananeer said...

صحيح
كان نفسى فى كلب كمان
اوى معرفش ازاى نسيته

الحاجه الوحيده اللى جبتها و وانا كبيره
و مكنتش ليا
عصفورين
ربيت عصفورين
تونى و بونى

 
At 12:18 PM, Anonymous Anonymous said...

دائما ما تتسم أحلام الطفولة بأنها لا تعرف حدودا ولا تعترف بأي قيود ، بعيدة
عن مسؤليات الحياة و متاعبها
لحظات جميلة ، صافية ، عذبة
أحلام الطفولة ، حيث الممكن هو كل شيء
أحيانا لا أتمنى إلا أن أعود طفلا حالما
-------------------------------
غريبة! أنا كمان جبت عصفورين من أحد الأصدقاء و خدهم تاني
بس كنت مسميهم بوكا و بيكي

 
At 1:48 PM, Anonymous Anonymous said...

:)
انا كان نفسي انزل اعوم ,ولما احب اروح انط من الشباك
اعتقد عشان كدا من أحلامي اني ازور البندقية

 
At 10:32 PM, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

احلامك جميله ومعبره
اوي

 
At 12:37 AM, Blogger karakib said...

حلو كلامك أوي
أنا كمان باحب الحيوانات أوي بالذات الصغيرين منهم

 
At 1:49 AM, Anonymous Anonymous said...

catch this
http://arabic2.salmiya.net/songs/julia/rm/julia65.rm

 
At 2:05 PM, Blogger Ahmed Rashwan said...

ليه لأ ؟:)ا

 
At 2:19 PM, Anonymous Anonymous said...

من حقنا نحلم ولو كده ... وكده
ونشوف الدنيا حلوة ..
مع إنها مش كده ..
أي حاجة فيها ريحة البراءة بتبقي جميلة أوي

ديما متألقة

عبدالله

 
At 4:14 AM, Blogger Dananeer said...

:)
غريبه انى بقيت شبه الحصان اللى فوق ده
بزخارف ملهاش
لازمه وقيود كتير بتزيد
متلجمين


bluemagnifier
ساعات بس باسال نفسى
و تمر تانى بكل ده!!
يييه

انا بافتكر تونى و بونى على طول
عايزه اكتب عنهم مره هنا

malek
حاسميك الساحر الافريقى بعد كده
:P
خلاص حاسمحلك تنط فى شارعنا و تعوم

محمد و كركيب
انا دلوقتى باخاف م الحيوانات

انونيموس
انا باحب جوليا
و عارفه الاغنيه
;)

فيلم
مش حتصدقنى
بس و الله بقالى كام يوم باقول حاروح ازورك

مختفى فين؟؟

عبدالله
ايه ده حضرتك شايفنى بالمع؟
:)

 
At 1:51 PM, Blogger وجع دماغ said...

أحلام الطفولة دائما رائعة
لها طعم فتافيت السكر
وحلاوة الأيسكريم
وجمال الطبيعة البكر
على فكرة أخلامك سهلة تتحقق
ممكن تشتغلى فى حديقة حيوانات الجيزة

 
At 8:46 PM, Blogger محمد عبد الغفار said...

أنا عندى سمك ، ولما كنا عايشين فى الأرياف كان عندى كلبين حراسة ولف وحمار وجدى

وطول عمرى كان نفسى يبقى عندى أسد

اخر جملة بقى تعبتنى اوى الله يسامحك

 
At 9:53 PM, Blogger bluestone said...

غريبة جدا بس انتي فكرتيني تقريبا كان ليا نفس الاحلام من ييجي مليون سنة تقريبا :))

كنت كمان بحلم يبقى عندي حصان اسود غامق وبيملع
واكله بإيديا واربيه في اللكونة
لاننا كان عندنا بلكونة كبيرة جدا

وكنت دايما بحلم ان اني في يوم هصحي الصبح ابص من البلكونة الاقي الدنيا كلها بقت بحر كبيييير ازرق غامق واني هنط من البلكونة وافضل اعوم لحد ما اوصل لبيت جدتي
كنا ساكنين في دور عالي جدا وكانت فكرة تحول الكون المحيط لبحر كبييير ممتعة جدا



ياه فكرتيني بحاجات كتير قوي

ميرسي على البوست الحلو ده
وعلى الذكريات الحلوة اللي فكرتيني بيها

 
At 10:56 AM, Blogger حائر في دنيا الله said...

الله الله
جميلة أوي الذكريات البريئة براءتنا ونحن أطفال وهي تتدفق على الورق من الماضي
ولكن ياه لو كل حاجة تحصل زي ما كنا نحلم بها زمان
-
عموما احنا عندنا ديناصور زغنن كدا مربينه فوق السطح لو حبيتي تستلفيه لما تجمعي مجموعة الحيوانات دي
:)
= مع تحياتي

 
At 10:10 PM, Blogger zordeak said...

يااه لو كل حاجة تبقى زى مكنا بنحلم بيها زمان


يااا ريت

احلامى شبه احلامك

بس فى الاخر اكتفيت بتربية القطط

:)

 
At 11:39 PM, Blogger Hamed Ibrahim said...

والله أنا اقتنعت بنظرية بغض النظر عن صحتها ولا لا
إحنا اللي بنضع العقبات والمخاوف قدام نفسنا
لو عايزين شيء حتى لو صعب كده كده هانفذه
بس نعمل إيه بقى الرؤية الضبابية

تحياتي

 
At 8:39 AM, Blogger Dananeer said...

انا متاكده انى كنت رديت على محمد و القهوه العاليه و وجع دماغ

فينا من كده

ما علينا

كنت باقول لوجع دماغ
انت شكلكك مش طايقنى
جنينه الحيواناات ربنا يسامحك
:)
هى حيوانات جنينه الحيوانات دلوقتنى دى حيوانات
انت شفت بقوا عاملين ازاى
كتر خيرهم و الله انهم مستحملينا

محمد
اعمل ايه بس افتكرت
اسد حرام عليك يا شيخ
كفايه ريحته

القهوه العاليه
خلاص ممكن اشيل حصانى عندوكو

:)

حائر فى دنيا الله
لو من بتاع الزرع ابو رقبه طويله ممكن اجى العب بيه
;)

احمد
مش عارفه ليه مفيش موده بينى و بينهم
باحس انهم بحالات
و بيقلبوا

حامد
خلاص عليك تجمعلى حيواناتى

عارف يا حامد اوحش حاجه ايه
القيود

 
At 11:02 AM, Blogger عروسة النيل said...

لو كل حاجه تبقى زى ما كنا بنحلم بيها زمان

لو يا دنانير

 
At 7:52 AM, Blogger Dananeer said...

لو كان الامر امرى
:)

 

Post a Comment

<< Home