Sunday, August 12, 2007

مازلت أبحث عن روحى




غريبه اوى الدنيا دى بجد

غريبه ازاى بتوصلك لمرحله
انك مش قادر تزعل و لا تبكى و لا تصرخ و لا تقول كفايه
و لا تتكلفت حوالين نفسك
و لا تمد ايديك لاقرب الناس ليك

فجأه تتشقلب الدنيا و تجيب عليها واطيها على دنيتك
و تفضل بتتفرج و تتكلم و تتخانق و تزعق و تعيط و تفرح ساعات تطير و تطنطط
لحد ما فجأه تلاقيك مش قادر تستوعب اكتر من كده احداث و لا تملى اللى جواك ده بحاجه

انت و صلت لمرحله التشبع التام
و جواك مليان حاجات بتتزاحم
انت نفسك مش قادر تعرف ايه كل الحاجات دى
مش قادر تفصل بينها
مش عارف تفهمها و تشوفها و لا تحكيها
مش قادر تتنفس
مش قادر تتكلم و لا تشرح و لا تدافع و لا تهاجم
و لا تعمل اى حاجه

مش عايز اى حاجه
مش قادر حتى المره دى تاخد جنب و تركن و تلف شوايا حوالين نفسك
و تبقى انت قصادها
و بس
و تحاول تمد ايديك تفضى فتوته فتوته
و تدور على الظلط اللى بيلمع عشان ترتاح
بس مش قادر و لا عارف

بجد انا باكره الشهر ده من كل قلبى

أغسطس عمره ما كان شهرى
حتى بلحظه الميلاد

ياترى لو يوم لاقيتك قدام نفسك و أنت صغير حتعمل ايه
حتخليه زيه يحكيلك عليك و على ذكرياتك اللى وقعت طول السكه و انت مش حاسس
و على اوجاعك و ازى اتكونت

حتتفرج عليك ازاى
و انت ورقه بيضا بتخطط فيها خطوط
من اهلك و ناسك و كل حاجه حواليك
و طول السكه تزيد الشخابيط ع الورقه
لحد ما تختفى الالوان و الخطوط و تتحول لمساحات و كتل مشغوله
مخبيه جوا سوادها انت و اللى جواك

حتقدر تحس ساعتها
باللى جوا العيل ده
حتعرف مين الكائن ده بتاع دلوقتى

ايه اللى وقع
و ايه اللى شيلته
وايه اللى لزق
وايه اللى طار

حتفهم انت خايف ليه و موجوع من ايه؟؟

حتجمع ميكانو دنيتك حته بحته
فرحه بفرحه
عقده بعقده

امتى حتمد ايديك للوحه و تحاول تعدلها؟؟ا

حتفهم بعد ما تفكفكها و تكونها انت مع الطفل اللى هو برضه انت
فى النهايه ايه اللى كونه و كونك؟؟ا


الحدوته بتقول ان النونو ظهر فى حياة نفس الشخص تمام قبل عيد ميلاده الاربعين
بيوريك الفيلم ازاى بقى انسان قاسى و عصبى
ناجح بس لوحده
و بيخسر قرب الناس
جواه مبقاش محتاجهم
الناس يعنى مشاكل وجع عقد تفاصيل كتيره
و كلام و احداث اكتر

و فجأه يلاقى دخيل
و قبل ما يبعده بلحظه يلاقيه هو
هو بتاع زمان
اللى مش عارفه و لا فاكره
و مبقاش فاكره
رغم ان دى كانت اكتر حاجه جواه

هو بعنين لسه فيها لمعه
و ضحكه بترن و جسم مليان حركه
و تعابيير و تصرفات
محدش فى الدنيا و لا هو يقدر يطوقها

هو بيبصلك بيقولك
ايه ده انا حابقى كده؟؟
احكيلى هيه الدنيا تخوف؟؟
حاستحمل؟؟
انا نجحت؟؟
انا وصلت لفين؟؟
انا بقى جوايا ايه؟؟
انا كبرت و بقيت انت؟؟
عملت ايه؟؟
و يمسك قميصه و ايديه و يشدهم بحركه خفيفه بتتكرر

انا نجحت؟؟
انا انت؟؟
انا بقيت ايه؟؟
ايه اللى حيحصلى؟؟
انا اتغيرت اوى اوى كده؟؟
قولى يا عمو طمنى
اقصد قولى يا انا

ايه ده انت بقيت عصبى كده ليه؟؟
انت لوحدك ليه؟؟
معندكش كلب ليه؟؟
انت نسيت النونو اللى جواك فين

و انا باشوف الفيلم فجأه كل ده نط قدامى
و انا بسأل نفسى

لو حصلك كده
و فيه حاجه واحده بس ممكن تغيريها
و تعترضى مسارها عند النونو حتكون ايه؟؟

خدى بالك اى حاجه صغيره حتتغير و لو تنتوفه
حتغير كل اللى جاى
و انتى على طوول السكه
امبارح دلوقتى و بكره

حتغيرى اصلا و لا حتكتفى بالفرجه

طول الوقت و انا طفله لما كنت أزعل كنت باقول
لما اكبر انا حاعمل و حاسوى
مش حابقى و حاكون
وساعات لما توجعنى حاجه اوى اقول لنفسى انا حامشى من هنا
انا حاسافر بعييد

و كتير اوى اوى
كنت باقولى انا باحلم اكيد كل ده حلم
انا حانام دلوقتى و حاصحى حالاقى ده كل مش موجود
مفيش عفاريت
انا ممكن اغمض عينى و اصحى الاقينى كبيره
عندى تلاتين سنه و كل حاجه اتغيرت
و كل حياتى كويسه
ده بس كان كابوس

كتير اوى طول السكه كان نفسى و انا بابص ورا اغير
اغير كتييير اوى

لقيتنى و انا بسألنى
مش فاكرانى طول السكه
و مش فاكره كل ده
و مش عارفه انا عايزه اغير ايه؟؟
انا اصلا عايزه اغير و لا اتفرج يمكن افهم

دايما مقتنعه جوايا
اننا احنا معملناش غير كل الشخبطه و العك اللى فات
مكناش حنبقى احنا من غيره
بس المهم نعرف نتفرج على كل حاجه عدت
و كل حاجه جوانا
و نفهم كويس
عشان نعرف نمشى تانى

انا نفسى فى الحته التانيه من الفيلم

نفسى الاقينى و انا عجوزه
و الاقيها بتقولى متخافيش
انت نجحتى و كل حاجه حتبقى بخير
اطمنى

الاقينى النونو و الشاب باتفرج عليا و انا اكبر
و مبسوطه بالرحله
عملتها عملتها

انا عملت حاجه بحياتى
انا اتحررت من كل حاجه
و اى قيد
انا فهمت
انا باطيير
.....................................
زيه لسه بادور على روحى
و بلاقينى فى
كلماته

لست مناضل هذى المدن الصماء
لست مناضل هذى المدن الصماء
لست مناضل هذى المدن الصماء